Friday 10 June 2011

اتهام نیروهای ایرانی در کمک به نظامیان سوری در سرکوب جسر الشغور

تظاهرکنندگان سوری با دست خالی به سمت نیروهای امنیتی یورش بردند


 
دبی-العربیه.نت
رامی عبدالرحمن رئیس ديدبان حقوق بشر سوريه روز جمعه 10-6-2011 اعلام کرد تظاهرات ضد دولتی امروز که با نام "روز عشایر" در شهرهای مختلف سوریه برگزار شد 7 کشته و دهها زخمی در پی داشته است.

رئیس ديدبان حقوق بشر سوريه که مقر آن در لندن است گفت:" 3 تن در منطقه القابون و 2 نفر در شهرک بصری الحریر در استان درعا و نیز یک نفر در لاذقیه جان خود را از دست دادند."

خبرگزاری فرانسه با تأیید خبر کشته شدگان امروز تظاهرات مردم سوریه افزود که یک نفر در شهر السرمانیه در استان ادلب کشته شده است."

پیشتر گزارش شد که مردم معترض در شهرهای لاذقیه و حما با دست خالی به سمت نیروهای امنیتی یورش برده و آنها را مجبور به فرار کردند.

فعالان سیاسی با فراخوان مردم برای شرکت در اعتراضات ، تظاهرات امروز را به نام "جمعه عشایر" نام گذاری کرده اند.

یکی از شاهدان عینی در گفتگو با تلویزیون العربیه اعلام کرد شهرهای عامودا، بنش، حمص، لاذقیه، دیر الزور، درعا، بو کمل، و القامشلی شعار های ضد دولتی سر دادند .

دیگر شاهد عینی که در تظاهرات شهر لاذقیه شرکت کرده است می گوید مردم این شهر با دست خالی به سمت نیروهای امنیتی یورش بردند.

وی در تفسیر این حادثه می گوید :" نیروهای امنیتی دیگر توان روبرو شدن با همه شهرها را ندارند و تعداد این نیروها در مقایسه با جمعه های دیگر کمتر شده است."

در شهر حما نیروهای امنیتی مجسمه بشار اسد را برای دور نگه داشتن از دسترس تظاهرکنندگان خشمگین آن را از مرکز شهر به جای دیگری منتقل کردند.

از سوی دیگر تلویزیون سوریه امروز جمعه آغاز عملیات نظامی ارتش این کشور در شهر نا آرام جسر الشغور را اعلام کرد.

روز دوشنبه گذشته رسانه های رسمی سوریه اعلام کردند که افرادی مسلح در یک کمین بیش از 120 نفر از سربازان این کشور را به قتل رساندند.

در مقابل فعالان سیاسی مخالف دولت سوریه گفته اند این حادثه در نتیجه دودستگی سربازان صورت گرفته است.

در همین حال سایت های اینترنتی مخالف دولت فیلمی را منتشر کردند که در آن یک افسر نظامی کناره گیری خود را از ارتش این کشور اعلام کرد.

وی که حسین هرموش نام دارد گفته است بدلیل کشتار دسته جمعی مردم توسط نیروهای امنیتی کناره گیری خود را اعلام کرده است.

شاهدان عینی که به تازگی از بیم حملات نظامیان حکومتی، به ترکیه گریخته اند در گفتگو با خبرنگاران گفته اند نیروهای امنیتی ایران در چند روز اخیر در سرکوب ساکنان شهر جسر الشغور ارتش سوریه را یاری کرده اند.

از سوی دیگر سازمان هلال احمر ِ ترکیه گفته است بدلیل افزایش شمار پناهجویان سوری و تعداد زیادی که پیوسته در حال ورود به ترکیه هستند ناگزیر شده است اُردوگاه دومی را در کنار مرز با سوریه برپا کند.

احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز پنج شنبه در گفتگو با تلویزیون ترکیه گفته است تاکنون 2400 شهروند سوریه از راه مرزی وارد ترکیه شده اند