Wednesday 8 June 2011

اردوغان: مرز ترکیه به روی پناهجویان سوری باز است


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه گفته است کشورش مرز خود را به روی پناهجویان سوری که از ناآرامی ها در این کشور فرار می کنند، نخواهد بست.
تا کنون صدها نفر از مرز عبور کرده و وارد خاک ترکیه شده اند.

 آقای اردوغان گفت که کشورش تحولات سوریه را با حساسیت دنبال می کند.

نخست وزیر ترکیه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه خواسته است تا اصلاحات مد نظر مردم را به اجرا در بیاورد.
خبرنگار بی بی سی در مرز ترکیه و سوریه می گوید آمبولانس های ترکیه طی روزهای گذشته وارد سوریه شده اند و با مجروحان و زخمی شدگان تظاهرات ضد دولتی به ترکیه بازگشته اند.
او می گوید در سوریه، مردم اردوگاه های موقتی برای اقامت خود درست کرده اند، چون می ترسند که نیروهای امنیتی به خانه هایشان حمله کنند.
برخی از پناهجویانی که وارد ترکیه شده اند می گویند دلیل فرار آنها، احتمال حمله ارتش به شهر جسرالشغور است.
خبرنگار بی بی سی می گوید معترضان ضد دولتی در شهر جسر الشغور با ایجاد موانعی در تلاشند تا مانع از پیشروی احتمالی نیروهای نظامی به داخل این شهر شوند.
دولت می گوید ۱۲۰ مامور امنیتی در این هفته در این شهر کشته شده اند. مقام های دولتی اعلام کردند که با مردان مسلحی که این افراد را کشته‌اند، قاطعانه برخورد می‌کنند.
فعالان سوری می گویند که دلیل مرگ این افراد مشخص نیست و ممکن است که آنان نظامیانی بوده باشند که به دلیل تمرد از دستور تیراندازی به سوی مردم، به دست فرماندهان خود کشته شده اند.
پس از ادعای کشته شدن نیروهای امنیتی در جسرالشغور، ساکنان شهر با انتشار پیام هایی در شبکه اجتماعی فیس بوک، نسبت به حمله و کشتار انتقامجویانه ارتش ابراز نگرانی کردند.
آنها از مردم شهر خواستند با آتش زدن لاستیک اتومبیل، خیابان ها را مسدود کنند و مانع از پیشروی و حملات احتمالی نیروهای دولتی شوند.

تلاش برای صدور قطعنامه در شورای امنیت

وزیر خارجه فرانسه از سازمان ملل خواسته که درمقابل سرکوب مخالفان در سوریه ساکت نماند
بریتانیا و فرانسه با افزایش تلاش هایشان در صددند تا سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به صدور قطعنامه ای در محکوم کردن دولت سوریه به دلیل اعمال خشونت علیه معترضان در این کشور، ترغیب کنند.
در همین رابطه آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه گفت غیرقابل قبول است که سازمان ملل در مورد برخورد دولت سوریه با معترضان در این کشور ساکت بماند.
بریتانیا در نظر دارد روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد، پیش نویس قطعنامه ای را علیه سوریه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.
اما گفته می شود برخلاف قطعنامه ارائه شده علیه دولت لیبی، در این قطعنامه از توسل به عملیات نظامی علیه حکومت سوریه و یا اعمال تحریم ها صحبتی نشده است.