Wednesday 15 June 2011

تعداد پناهندگان سوری در ترکیه و لبنان به 13 هزار تن رسید

نماینده ویژه بشار اسد با رجب طیب اردوگان دیدار می کند

حسن ترکمانی فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه
حسن ترکمانی فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه
دبی – العربیه. نت
حسن تركماني دستیار معاون رئیس جمهور سوریه به عنوان فرستاده ویژه بشاراسد برای بررسی بحران جاری در این کشور و مساله پناهندگان سوری در ترکیه روز چهارشنبه 15-6-2011 با رجب طیب اردوگان نخست وزیر ترکیه دیدار می کند.

یک منبع دولتی در ترکیه اعلام کرد در پی درخواست نخست وزیرترکیه از بشار ساد برای تسریع در روند اصلاحات و توقف سرکوب مخالفان رئیس جمهور سوریه برای بررسی این مساله نماینده ای به آنکارا فرستاد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه ، حسن ترکمانی فرستاده ویژه بشار اسد امروز بعد از ظهر برای بررسی اوضاع سوریه با اردوگان نخست وزیر ترکیه دیدار می کند
ردوگان روز سه شنبه از بشاراسد خواسته بود برای انجام اصلاحات برنامه زمانی اعلام کند.

وی همچنین از رئیس جمهور سوریه خواست خشونت و سرکوب معترضان را متوقف کند.
رجب طیب اردوگان که گفته می شود از دوستان نزدیک بشاراسد است روز جمعه گذشته از شیوه برخورد با مخالفان در سوریه به شدت انتقاد کرد.

وی برخورد با مردم سوریه را " فیجع خوانده و گفته بود :" :" ماهر اسد برادر رئیس جمهور سوریه با معرضان" وحشیانه" برخورد کرده است .. یروهای تحت امر برادر رئیس جمهور سوریه زنان را به قتل می رسانند وسپس بر روی اجساد آنها می ایستند و عکس می گیرند."

پناهندگان سرگردان

تعداد پناهندگان سوری که از بیم سرکوب نیروهای امنیتی به ترکیه و لبنان پناهنده شدند به 13 هزار تن رسید.

بر اساس گزارش منابع خبری تاکنون 8 هزار و 538 تن وارد ترکیه شدند و 5 هزار تن نیز به لبنان پناه بردند.

این شهروندان سوری در اردوگاه هایی که سازمان هلال احمر برپاکرده اسکان یافته اند.

با این وجود هزاران تن از مردم پشت مرزها در انتظار عبور به سمت کشورهای همسایه سوریه هستند.

یک پیرزن پناهنده که در روستای " گوفچی " در ترکیه اسکان یافته در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد " آب شرب و غذا نداریم ، کودکان پیوسته گریه و زاری می کنند."
وی در حالی که گریه می کرد گفت :" اغلب کسانی که به اینجا منتقل شده اند در آلاچیق هایی که از شاخه درختان ساخته شده به سرمی برند. این آلاچیق ها سقف ندارند تا ما را از سرما و باران حفظ کنند."

با این حال نظام بشار اسد به گروه های امدادی و فعالان حقوق بشری اجازه نمی دهد وارد سوریه شوند. شورای عالی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل اما کارشناسانی را به اردوگاه های ترکیه فرستاده است تا از چگونگی برخورد نظام و زیرپاگذاشتن حقوق بشر گزارش هایی تهیه کنند.

افشاگری یک افسرمخالف

سرهنگ دوم حسین هرموش که پس از جدا شدن از ارتش سوریه وارد خاک ترکیه شده است در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت :" هنگامیکه نیروهای ارتش وارد جسرالشغور می شدند تلاش کردم از غیرنظامیان دفاع کنم."

وی گفت :" به همراه من تعدادی از سربازان مخالف بودند .. فقط اسلحه سبک و مین به همراه داشتیم... برای کند کردن حرکت نیروهای ارتش و ایجاد فرصت برای غیرنظامیان برای فرار از شهر در مسیر حرکت این نیروها تله گذاشتیم."

حسین هرموش تاکید کرد به دلیل هجوم نیروهای نظامی علیه غیرنظمیانی که فقط " شاخه های زیتون " در دست داشتند از ارتش جدا شده است.

وی تاکید کرد مخالفان در همه شهرهای سوریه به هیچ وجه ملسح نیستند.

او افزود :" به ارتش دستور داده شد تا درصورت وقوع تظاهرات به هر شکل آن را سرکوب کند.. به ما دستور دادند به سمت تظاهرکنندگان شلیک کنیم."

این افسر جدا شده از ارتش گفت :" این دستور را اجرا نکردم ولی آنچه که برخی سربازان مرتکب شدند به چشم دیدم.. آنها با تانک شهرها را هدف قراردادند ... هلیکوپترها مردم را به رگبار بستند